![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Laboratórium Ing. Igor ŠKROBÁNEK - O.P.C.D. je akreditované SNAS na výkon úradného merania spotreby paliva
motorových vozidiel a mechanizmov, Osvedčenie o akreditácii č. S-085
Skúšobné laboratórium Ing. Igor ŠKROBÁNEK - O.P.C.D. je autorizované Úradom pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky na výkon úradného merania spotreby paliva motorových vozidiel a mechanizmov,
Rozhodnutie o autorizácii č. 2010/900/000469/00104 z 1. februára 2010
Skúšobné laboratórium Ing. Igor Škrobánek – O.P.C.D. je od roku 1999 nepretržite autorizované a akreditované na úradné meranie spotreby paliva motorových vozidiel a mechanizmov
UMENIE SPRÁVNE MERAŤ©
DEFINÍCIA MOTOHODINY
- používané označenie Mth
Presná definícia pojmu motohodina neexistuje
Podľa Zákona č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „Zákon o metrológii“), motohodina nie je zákonnou meracou jednotkou .
Podľa Vyhlášky ÚNMS SR č. 206/2000 Z. z. o zákonných meracích jednotkách v znení neskorších predpisov (ďalej len „Vyhláška o zákonných meracích jednotkách“), motohodina nie je základnou jednotkou ani odvodenou jednotkou Medzinárodnej sústavy jednotiek SI (ďalej „SI“) a ani jednotkou povolenou
popri jednotkách SI.
Teda motohodinu
nemôžeme považovať za žiadnu jednotku popisujúcu množstvo alebo stav nejakej fyzikálnej
veličiny.
Ako je určená motohodina ?
Motohodina Mth je pre každý typ mechanizmu resp. vozidla iná. Aj vozidlá môžu byť vybavené počítadlom motohodín, ak sú určené na prácu v ťažkých podmienkach, napr. lomoch, alebo majú nejakú nadstavbu. Väčšinou je priebeh motohodiny, t. j. jej závislosť od pracovných otáčok určený výrobcom mechanizmu resp. vozidla (ďalej len „mechanizmu“). V prípade, ak motor mechanizmu pracuje pri max. dovolených otáčkach, počítadlo motohodín počíta najrýchlejšie, pri optimálnych pracovných otáčkach pomalšie a pri voľnobežných otáčkach najpomalšie. Má to svoju logiku, ktorá vychádza z rozdielneho opotrebenia motora, ako aj celého mechanizmu pri jeho rôznom zaťažení. Pri preťažení ide o nadmerné opotrebenie, pri normálnom pracovnom nasadení ide o optimálne opotrebenie a pri státí pri voľnobežných otáčkach ide o minimálne opotrebenie.
S takou logickou konštrukciou počítadla motohodín sa môžeme stretnúť pri mechanizmoch od renomovaných výrobcov svetových značiek. Zo starej éry pri vozidlách TATRA (niektoré sú ním vybavené), pri nadstavbách vozidiel TATRA (rýpadlo UDS, žeriav AD20, cisterna na kaly a fekálie CAS10 ...), traktoroch ZETOR, čelných nakladačoch UNC, ...
Ako počíta motohodinu
napr. počítadlo vozidla TATRA T815 ?
a) jazda po spevnenej komunikácii pri 50 % zaťažení (plný, prázdny) :
- 1 Mth zodpovedá času cca 1 h 20 min
b) jazda v kameňolome pri 50 % zaťažení (plný, prázdny) :
- 1 Mth zodpovedá času cca 50 min
Ako počíta motohodinu
počítadlo pri činnosti nadstavby,
alebo prídavného zariadenia vozidla ?
Problém nastane, ak nadstavba alebo prídavné zariadenie vozidla sú poháňané od motora vozidla (teda
nemajú samostatný motor). Počítadlo motohodín pracuje aj počas jazdy vozidla a aj počas práce nadstavby
alebo prídavného zariadenia. Vodič vozidla môže vykázať spotrebu paliva na jazdu vozidla v závislosti od prejdenej vzdialenosti podľa údaja tachometra a zároveň aj v závislosti od údaja počítadla motohodín.
Väčšinou údaj počítadla motohodín v závislosti na prejdenej vzdialenosti nikde nezaznamená a takto
„natočené motohodiny“ zaráta do práce nadstavby alebo prídavného zariadenia. Teda dokladuje prácu,
ktorú nikdy nevykonal. Na túto nevykonanú prácu „vykáže spotrebované palivo“, ktoré nikdy nespotreboval.
Typy počítadiel motohodín z hľadiska zobrazovanej hodnoty
1. Hodnota motohodín je zobrazovaná v stovkovej sústave, vo formáte :
1,00 Mth (väčšina počítadiel motohodín), s presnosťou na stotiny alebo desatiny.
2. Hodnota motohodín je zobrazovaná v šesťdesiatkovej sústave, vo formáte :
1:00:00 Mth:Mtmin:Mts
Takéto počítadlo motohodín má napr. nakladač FUCHS.
Pri nakladaní kovového šrotu pomocou elektromagnetu sa väčšinou dopracujete takmer presne ku
zhode 1 Mth = 1 h
Snímanie činnosti motora počítadlom motohodín
1. cez mechanický náhon od snímača otáčok,
2. snímaním veľkosti napätia na alternátore,
3. snímaním zopnutia spínacej skrinky,
4. z riadiacej jednotky motora.
V súčasnosti sa ako náhradné diely predávajú počítadlá motohodín, ktoré počítajú čas zopnutia spínacej
skrinky mechanizmu. Tieto počítadlá sú úplne zbytočné a nič neriešia. Teda Vám stačí naštartovať mechanizmus a nechať ho „vrčať“ na voľnobehu. Keď Váš mechanizmus má voľnobežnú spotrebu napr.
2.0 L/Mth a pri práci spotrebuje 5.0 L/Mth, tak potom si môžete zobrať za každú motohodinu „práce“
3.0 L nafty do svojho auta. Za pracovnú smenu si ľahko ušetríte bandasku paliva. Motohodiny sú „natočené“, nejaká robota je spravená a niečo je aj v bandaske.
Takýmto spôsobom počítajú motohodiny aj všetky GPS zariadenia. Takže, vždy ráno naštartujte
svoje mechanizmy a rozbehnite sa zháňať na najbližšiu čerpaciu stanicu potvrdenky o nákupe PHM.
Potom môžete zvažovať, či si neotvoriť vlastnú čerpaciu stanicu, v ktorej by ste mohli predávať
„ušetrenú“ naftu.
Časté otázky týkajúce sa motohodín
Otázka č. 1
Daňovník vykazoval na svojom mechanizme pracujúcom na stavbe 10 Mth denne pri odpracovanej
a skutočne vysledovanej 8 hodinovej pracovnej smene. Je to možné ?
Odpoveď :
Teoreticky je to možné, vzhľadom na princíp práce počítadla Mth. Prakticky to nepovažujeme za reálne,
lebo by to znamenalo, že mechanizmus pracoval celú smenu v normálnom pracovnom nasadení, bez akýchkoľvek prestávok, resp. bez akéhokoľvek zníženia výkonu motora, čo nepredstavuje žiadny
reálny pracovný cyklus.
Otázka č. 2
Môžem pre označenie motohodín používať symbol Mh ?
Odpoveď :
Zásadne ho nepoužívajte. V zmysle Prílohy č. 2 a č. 4 k Vyhláške ÚNMS SR č. 206/2000 Z. z. o
zákonných meracích jednotkách v znení neskorších predpisov sa jedná o násobok 106 jednotky
SI-hodina, veličiny čas. Teda ide o symbol pre mega hodinu - Mh